WAAROM EEN KLANTSTRATEGIE?

DE UITDAGING: TECHNOLOGIE, NIEUW KOOPGEDRAG IN COMBINATIE MET MENSELIJKE AANDACHT

Slimmere technologie en een nieuwe generatie klanten heeft de afgelopen jaren het koopgedrag en de positie van klanten rondom bedrijven sterk veranderd. En er komen nog veel nieuwe ontwikkelingen op ons af. Eén van de belangrijkste gevolgen is dat klanten zich massaal online oriënteren en steeds vaker van het bedrijfsleven een volledige integratie met de offline wereld (omnichannel) verwachten. Bedrijven zijn vaak nog zoekende hoe zij de klant centraal kunnen stellen, terwijl 'de klant' in veel markten al feitelijk centraal staat. Onbewust zijn wij allemaal al lang omnichannel en zoeken wij bij het oriënteren vanachter onze mobiele telefoon of tablet naar bedrijven die de juiste waarde toevoegen. 

De nieuwe technologie maakt het niet alleen mogelijk dat klanten steeds meer van bedrijven weten (transparantie), maar dat bedrijven ook steeds meer van hun markten en klanten kunnen en moeten weten. Zowel in de B2B als B2C handel is dit aan de orde. Beschikbare small en big data en het werken met social business tools maakt het mogelijk om er te zijn wanneer het er uw klanten toe doet.

BEHOEFTE?

robert snel

BELOFTE?

robert snel

BEWIJS?

robert snel

VERRASSEN?

robert snel

Deze constante stroom van vernieuwingen zorgt ervoor dat complete diensten en producten verdwijnen. U kent vast de voorbeelden uit de reis- en muziekbranche. Naast het verwijden van diensten en producten verandert de technologie en de verwachtingen van de consument inmiddels ook de rol van complete beroepsgroepen. Kijk eens naar de rol van de autoverkoper, een gemiddelde koper heeft bijna meer verstand van ale opties op de modellen dan de verkoper.

Bedrijven staan voor de uitdaging om de technologische ontwikkelingen, kennis van klanten te combineren met menselijke aandacht. Het voorlopige resultaat is dat veel bedrijven inmiddels de noodzaak ervaren dat zij mee moeten gaan in deze ontwikkelingen en in veel gevallen zichzelf zelfs opnieuw moeten uitvinden.

CONCEPTEN?

robertsnel.jpeg

COMMITMENT?

robertsnel.jpeg

OMNICHANNEL?

robertsnel.jpeg

TOUCHPOINT PLANNING?

robertsnel.jpeg

Om de uitdaging(en) waar veel bedrijven voor staan concreter te maken heb ik diverse interviews afgenomen bij ondernemers, directeuren en managers. De onderstaande hulpvragen kwamen in deze gesprekken naar voren:

Hoe speel ik succesvol in op alle veranderingen door social media en big-data?

Hoe combineer ik web-techniek met menselijke aandacht?

Hoe onderscheid ik mij anno nu online en offline van mijn concurrenten? 

Hoe krijg ik mijn collega's mee in deze ontwikkeling? 

Welke veranderingen komen er aan en hoe maak ik mijn bedrijf toekomstbestendig?  

Hoe vind, verleid, bind en behoud ik in deze tijd mijn klanten? 

Herkenbaar?

SEO & SEA?

multichannel.jpeg

KAIZEN?

multichannel.jpeg

SALESFUNNEL?

multichannel.jpeg

V2F & V2C?

multichannel.jpeg

DE OPLOSSING: EEN WENDBARE STRATEGIE VANUIT WAARDE VOOR DE KLANT

Door de snelheid van de ontwikkelingen zijn veel deskundigen het er over eens dat veel bestaande businessmodellen dienen te worden geherijkt. Het toepassen van slimmere technologie in combinatie met oude gewoontes verhogen de kans op een failliete bedrijfsvoering.

De oplossingen en nieuwe kansen voor uw bedrijf liggen mede in het ontwikkelen van een integrale wendbare klantstrategie. Primair werken vanuit het creëeren van onderscheidende en herkenbare waarde voor de klant. En in alle bedrijfsmatige keuzes vanuit dit principe handelen en in de juiste balans brengen met de waarde die u ontwikkelt voor uw bedrijf, collega's en maatschappij; is een betrouwbaar toekomstig fundament voor veel bedrijven.

CRE√čER ONDERSCHEIDENDE HERKENBARE WAARDE

Copyright © Robert Snel